söndag, augusti 19, 2007

Hemma igen. Eller, tillbaka i Sverige i alla fall

Jag har haft ett par veckor på mig att förbereda mig införden nya terminen. Har argumenterat för min sak på universitetet, mina poäng är lite udda, vg i allt, utom ett ämne som avgör om jag får fortsätta eller inte. Nu får jag fortsätta, men jag vill inte höra en massa nedvärderande kritiska kommentarer om att jag borde gå ner på halvtid, och att nivån är sååå hög på detta universitet, jämfört med de institutioner jag läst vid tidigare. Hur kommer det sig då att samma lärare kan jobba på två av lärosätena? Hur kommer det sig att jag kunde ha vg på andra högskolor fast jag jobbade heltid, i alla ämnen utom ett, och sedan gå vidare och få vg i alla kurser även vid detta universitet? Är det inte en fråga om när man läser, vilka lärare och kursare man har, hur motiverad man är etc? Själv tror jag att mycket av resultatet beror på den individuella studenten, inte alltid på lärosätet. Men jag det är viktigt för dem som jobbar där, att de får behålla sin akademiska elitistiska inställning, och tro att de själva bedriver den mest akademiska, teoretiska undervisningen, och av detta dra slutsatsen att detta i sig skulle vara eftersträvansvärt. Inte att eleverna frodas, utvecklas och kommer till sin rätt, utan att universitetet eller högskolan bibehåller sin prestige, eller bygger upp sitt s.k. varumärke, internationellt och nationellt.